best blogs

معرفی برترین مقالات در سطح وب در هر زمینه ای.

best blogs

معرفی برترین مقالات در سطح وب در هر زمینه ای.

۲ مطلب در مهر ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

کاربرد ورق روغنی 

اسیدهای روغنی، نمکی، ورق های مشکی و گالوانیزه کاربرد فراوانی در صنعت خودروسازی برای ساخت بدنه خودرو، شاسی، قطعات خودرو، ریل صندلی و صندلی، واشر، بست، دیسک و صفحه کلاچ و ترمز و قفل و ... دارند. در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی برای ساخت واشر، ماشین آلات حفاری و لوازم جانبی سکوهای میدان نفتی و ساخت تجهیزات پالایشگاهی استفاده می شود. این ورق ها در ساخت قطعات و لوازم خانگی، صنعت ساختمان، صنایع نظامی و ساخت برخی از قطعات ماشین آلات کشاورزی و همچنین ورق های اسیدهای سیاه و شور به ویژه ورق های ST37، ST52 و S235JR در سیمان، کاشی و سرامیک و پالایشگاه کاربرد دارند. و از اجزای نیروگاه نیز استفاده می شود. این محصول برای تولید قطعات خودرو، لوازم خانگی، بشکه، لوله، ادوات کشاورزی، مصارف صنعتی و غیره کاربرد دارد.

 

انواع ورق فولادی

برگه‌های سیاه: 

برگه‌هایی که کاربرد ساختمانی دارند و با کیفیت به اصطلاح ST33 شروع و به ST52 ختم می‌شوند. ورق های ST37 از نظر سختی و نرمی معمولی هستند و هرچه از ST37 پایین تر باشد، نرم تر خواهد بود. به عبارت دیگر، هر چه عنصر کربن در ورق های فولادی بیشتر باشد، ورق سخت تر مانند ST52. ورق های گرم در کارخانه های فولادسازی مستقیماً از شمش ورق (بیلت) و آهن تولید می شوند و اولین مراحل تولید ورق هستند. برخی از ورق های فولادی در گروه گرم (سیاه) قرار می گیرند. که الاستیک است. برای بدنه کشتی و ماشین آلات سنگین از DD11، DD12 و DD13 و همچنین STW22 و STW24 که نرمتر هستند استفاده می شود. و بقیه در گروه داغ (سیاه) که تولید آنها سخت است برای ساخت لوله های تحت فشار و مخازن نفت و غیره با استانداردهای SPHT1-SPHT2-SPHT3-SPHT4 استفاده می شود. همچنین از ورق های A285 با گرید GR C (C) با گرید 90 A596 GR55 تا 90 برای مخازن تحت فشار و سیلندرهای فشار قوی استفاده می شود.

 

ورق های اسید شویی:

 این ورق ها از ورقه های داغی تولید می شوند که طی فرآیندی اسید شویی می شوند، زغال های سطحی ورق و مقداری ناخالصی گرفته می شود و ظاهر ورق براق می شود، یعنی نزدیک به ورق روغنی می شود. فرآیندی که طی آن چربی های روی ورقه ای که با نورد گرم به ضخامت دلخواه می رسد با استفاده از اسید حاوی کلرید از ورق جدا می شود، اسید شویی نامیده می شود. وزن ورق های اسید شویی مانند ورق های نورد گرم (مشکی) می باشد. سایر ورق های مناسب برای لوله های نفت و گاز دارای کیفیت GRB و X42 و X46 و X52 psl 2 می باشد همچنین برای کشتی سازی GR.A و NVA دارای ورق های واجد شرایط می باشند. برخی از ورق های فولادی برای رینگ ها و شاسی هایی که باید ضد ساینده و مقاوم باشند استفاده می شود که دارای کیفیت SAPH370 SAPH310 تا SAPH440 می باشد. QSTE 380 نیز سخت و ضد سایش است.

 

ورق‌های گالوانیزه:

 این ورق‌ها از ورق‌های سرد تولید می‌شوند که ورق‌ها طی یک فرآیند نسبتاً طولانی در سرتاسر سطح ورق، چندین میکرون فلز روی را روی سطح ورق نشان می‌دهند تا از پوشیده شدن ورق با زنگ‌زدگی و بیشتر جلوگیری شود. سطح با روی پوشانده شده است، کتینگ ورق ها بالاتر است. ورق های چینی معمولا دارای کتینگ 100 تا 120 و ورق های ژاپنی، کره ای و هندی، ... تا 180 کتینگ هستند.

 

ورق رنگی: 

معمولاً ورق های گالوانیزه را در کوره های مخصوص رنگ آمیزی می کنند تا ورق های رنگی تولید شود. ورق های رنگی در سقف سالن و کانکس استفاده می شود و در رنگ های متنوعی تولید می شود که استاندارد یکسانی در سراسر دنیا دارد. این استاندارد به رنگ Ral معروف است و بیش از 16 رنگ مختلف صفحه رنگی تولید می شود: یخچال سفید – Ral 9016، کرم-Ral 9010، Red-Ral 3000، Red-Ral 3020، آبی Ral 5015، آبی کاربنی – Ral 5018. , نارنجی – رال 2004 و رال 2003, زرد – رال 1023, رنگ زرد لیمویی – Ral 1028, بنفش – Ral 4005, سبز – Ral 6024, سبز تیره – Ral 1860, صورتی – Ral 4003 Ral 4003 , قهوه‌ای 04 pottery قهوه ای تیره 8018.

 

ورق های قلع:

 ورق هایی با ضخامت 0.16 میلی متر تا 0.45 میلی متر که بیشتر برای قوطی های چای، غذاهای کنسرو شده و روغن های گیاهی استفاده می شود و روی ورقه سرد (روغنی) ST12 برای محافظت از مواد غذایی استفاده می شود. گاهی اوقات دو طرف ورق قلع یکسانی ندارند (یک طرف 8/2 و طرف دیگر 6/5)، طرف قلع بالا در داخل ظرف و طرف قلع پایین برای بیرون ظرف استفاده می شود. صفحات قلع از نظر سختی و نرمی به 3 گروه تمپر 2 که نرم و تمپر 3 معمولی و temper4 که سخت است تقسیم می شوند.

 

ورق روغنی سرد: 

ورق روغنی که به عنوان ورق فولادی سرد نیز شناخته می شود، به صورت تجاری در فولاد نورد سرد تولید می شود. این نوع مصالح برای ساخت و ساز و استفاده در مصالح ساختمانی بسیار مناسب است. مزیت بسیار ویژه این نوع ورق فولادی مقاومت عالی آن در برابر فشارهای بالا می باشد. مهندسان و معماران و طراحان ساختمان از این ویژگی برای طراحی سازه هایی استفاده می کنند که بسیار قدرتمند هستند. در عمل، این سازه ها به مواد کمتری برای تحمل وزن های بالا نیاز دارند. از روش نورد سرد برای تامین صیقل سطح خوب و ابعاد دقیق مانند انواع تسمه، میله فلزی و لوله استفاده می شود. ورق های موجود در بازار استاندارد با ضخامت 30/0 میلی متر تا 3 میلی متر و عرض استاندارد 100 و 125 سانتی متر می باشد. این ورق ها پایه ای برای تولید ورق های گالوانیزه هستند. مزایای ورق روغنی سرد (فولاد سرد): بارزترین مزیت این نوع مواد، استحکام بالا و تحمل بالای این مواد در فشار و وزن بالا است. به دلیل این ویژگی، این ورق در اکثر کاربردهای صنعتی مورد استفاده قرار گرفته است. علاوه بر این، تولید نورد سرد بسیار سریعتر و ارزانتر از تولید ورق فولادی است. تولید سریع یک محصول مفید صنعتی با کیفیت بالا نیز به رونق بازار کمک خواهد کرد. ورق های نورد سرد در اندازه های مختلف تولید می شوند. همچنین پس از پردازش، شکل و ظاهر فیزیکی آن تغییر نمی کند، به این معنی که انقباض ناخواسته در ماده ایجاد نمی شود. روغن کاری شده

 

  • hossein ruhi
  • ۰
  • ۰

4 نوع عمده ورق فولادی

هنگام انتخاب صحیح ورق فولاد کربنی (همچنین به عنوان "فولاد ملایم" شناخته می شود) برای قطعات تولیدی خود، چندین نوع مختلف برای انتخاب وجود دارد و چند سوال اساسی وجود دارد که قبل از انتخاب ماده صحیح باید به آنها پاسخ داده شود:

1. آیا قطعات شما با لیزر، پلاسما یا پانچ برش داده می شود؟

2. آیا قطعات شما رنگ می شود؟

3. آیا قطعات تمام شده شما یک قسمت داخلی یا خارجی خواهد بود؟

پاسخ به همه این سوالات عواملی در انتخاب نوع ورق فلزی مناسب برای پروژه شما هستند. از ورق های مختلف فلزات می توان به روش های منحصر به فردی استفاده کرد و برخی برای انواع خاصی از محصولات بهتر از سایرین هستند. قبل از تصمیم گیری در مورد یک نوع، مهم است که بدانید چه چیزی ممکن است نیاز داشته باشید. در زیر برخی از ورق های فولادی رایج مورد استفاده در Metal Tech Products, Inc. برای محصولات ساخته شده آورده شده است:

 

ورق فولادی گالوانیزه

ورق Galvannealed یک ورق فولادی کربنی است که از دو طرف با روی و با استفاده از فرآیند غوطه وری مداوم گرم پوشیده شده است. پوشش روی سخت‌تر از یک پوشش گالوانیزه معمولی است و در برابر خراشیدگی و آسیب‌های تولیدی مقاوم‌تر است. با این حال، پوشش سخت‌تر ورق Galvannealed در صورت تشکیل شدید ورق در حین ساخت، مستعد پودر شدن است.

 

زمان استفاده از ورق Galvannealed

زمانی می توان از ورق آلوانیل شده استفاده کرد که قطعه در حال تولید رنگ آمیزی شده و به مقاومت در برابر خوردگی اضافی نیاز دارد. ورق های گالوانیل شده را می توان با لیزر برش داد، پانچ کرد و با نتایج عالی شکل داد. پوشش سطح، چسبندگی و کیفیت رنگ اغلب با مواد گالوانیزه شده بهترین است.

 

ورق فلزی گالوانیزه شده به طور خاص برای استفاده در شرایط رنگ آمیزی طراحی شده است. هنگامی که با پرایمرها و یا رنگ های انتخاب شده مناسب رنگ آمیزی می شود، پوشش ترکیبی رنگ/گالوانیزه مقاومت عالی در برابر پوسته شدن و/یا تاول زدن دارد. مقاومت در برابر خوردگی رنگ مورد استفاده نیز با ورق Galvannealed (در مقایسه با ورق گالوانیزه معمولی) بهبود می یابد.

 

ورق سیاه گرم

ورق سیاه در دماهای بالا در کارخانه های نورد تولید می شوند و ماده ای تولید می کنند که در برابر سخت شدن کار مقاوم است. آنها همچنین سطوح کاهش تغییر شکل ناشی از تنش پسماند را نشان می دهند. مواد نورد شده در شرایط نورد گرم می‌توانند به روش‌های تسطیح گسترده‌تری نیاز داشته باشند، مانند عبور دادن تمپر یا تراز کردن برانکارد در پایین دست برای حذف حافظه سیم پیچ. علاوه بر این، نورد گرم ممکن است عیوب سطحی مانند رسوب یا گودال‌هایی را که نیاز به پرداخت اضافی برای سطح صاف دارند، به جا بگذارد.

 

چه زمانی باید از ورق سیاه استفاده کرد

از فولاد نورد گرم (HRS) زمانی که هزینه آن مهمتر از پرداخت سطح است، استفاده کنید. ورق سیاه گرم باید به جای برش بر روی لیزر پانچ شود، زیرا مقیاس آسیاب بر کیفیت برش تاثیر می گذارد. ورق سیاه گرم را می توان به راحتی تشکیل داد. اما در صورت رنگ آمیزی، هر مقیاس یا گودال آسیاب از طریق رنگ نمایان می شود و در نتیجه یک پوشش خشن ایجاد می شود.

 

ورق فلز ترشی و روغنی نورد گرم (HRPO).

تفاوت بین HRPO و ورق سیاه

ورق روغنی و ترشی نورد گرم از همان موادی تشکیل شده است که ورق رول داغ در بالا وجود دارد، اما قبل از اینکه از سیم پیچ (،) صاف (،) باز شود و به طول های مشخص بریده شود، یک فرآیند اضافی را طی می کند. مواد رول داغ در ورق فلزی HRPO باز شده و از یک حمام شیمیایی ترشی عبور می کند که تمام اکسیدها را از سطوح حذف می کند. سپس برای جلوگیری از زنگ زدگی و پس زدن آن روغن کاری می شود.

 

چه زمانی از HRPO استفاده می شود؟

برای محصولی که رنگ آمیزی می شود اما عمدتاً در داخل خانه استفاده می شود، از ورق های فلزی ترشی و روغنی نورد گرم استفاده کنید. ورق HRPO همچنین به عنوان جایگزینی برای صرفه جویی در هزینه (-) برای ورق Galvannealed استفاده می شود. ورق HRPO را می توان با لیزر برش داد، پانچ کرد و با نتایج عالی شکل داد. سطح رنگ شده معمولاً با HRPO بسیار خوب است.

 

ورق نورد سرد

از ورق نورد سرد (CRS) برای به دست آوردن استحکام بهتر مواد با سطح خوب استفاده کنید. قطعات ساخته شده از ورق نورد سرد باید فوراً رنگ آمیزی یا محافظت شوند تا از زنگ زدگی سطح جلوگیری شود. ورق سرد نورد شده را می توان با لیزر برش داد، پانچ کرد و با نتایج عالی مشابه ورق HRPO ذکر شده در بالا شکل داد. روکش سطح قطعات رنگ شده معمولاً با CRS بسیار خوب است.

 

  • hossein ruhi